התראת גזירת רוח פעילה, 6.5.2023
מטוס מדגם B744 מטען, של חברת UPS, ביצע נחיתה קשה מאד, על מסלול 16L בטוקיו. על פי הדיווח, המטוס נקלע לגזירת רוח ממש לפני הנגיעה, נגע קשה, למרות שהצוות ניסה לבצע תמרון היחלצות והלך סביב. המטוס נכנס לגישה נוספת, על מסלול אחר ונחת. כמעט כתבתי "נחת בשלום" אלא שזה לא בדיוק היה המצב. רק 20 יום אחרי התקרית התבררו ממדי הנזק, מה שהפך אותה לתאונה ומשכך נפתחה חקירה. מפרטים ראשוניים שיצאו מהחקירה, מתברר שעל מסלול זה הייתה התרעת גזירת רוח פעילה. מזג האוויר כלל עננות ורוח, 60 מעלות מימין, חזקה ומשבית, בין 14 ל-28 קשר. בשלב האחרון של הגישה הייתה נפילה במהירות המכשירית, מה שהביא לנחיתה קשה. בדיקת המטוס העלתה נזקים משמעותיים, לרבות שאחד המדפים פגע במאזנת, קמטים במעטפת המטוס וגם ב-Aft Pressure Bulkhead.
החקירה נמשכת. לעיתים אנחנו נתקלים באזהרות על גזירת רוח, לפני כניסה לגישה. במצב כזה מוטב שלא לנסות לבצע גישה למסלול זה, לבקש מסלול אחר, אם יש. בכל מקרה, אם בכל זאת מחליטים לבצע את הגישה, חייבים להקפיד על משטר התיקונים לרוח, על פי הספרות ולהיות ערניים. אם את התיקון לרוח הקבועה אנחנו אמורים להוציא, לקראת חציית סף המסלול, הרי שאת התיקון למשב משאירים עד הסוף ממש. זו בדיוק הסיבה, כדי שלא תהיה נפילה בעוצמת הרוח, ש"תפיל" את המהירות המכשירית מתחת Vref, תגרום לאובדן עילוי ונפילה. ביצוע תמרון היחלצות, בגובה הצ'ק, הוא בעיתי, שכן הרמת האף החריפה, עם פתיחת המנועים, עלולה להביא לפגיעה של הזנב במסלול (יתכן שזה מה שקרה כאן). נמתין לתוצאות החקירה. מכיוון שאני מכיר את אופן כתיבת הדוחות ביפן, אני משער שהמסקנה לגבי הסיבה המשוערת לתאונה תהיה: "התאונה התרחשה, בסבירות גבוהה, עקב העובדה שהמטוס פגע במסלול בעת שביצע נחיתה קשה".