גישה למסלול שגוי, 20.4.2024
מטוס מדגם B773, של חברת Turkish, ביצע גישה לשדה התעופה של טוקיו Haneda. ככל הנראה המטוס היה אמור לנחות על מסלול 22, אולם הפקח זיהה שהוא פונה לכיוון מסלול 23 ושלח אותו סביב. הצוות ביצע גישה נוספת למסלול ונחת בשלום.
כך זה נראה באתר Flightradar24
ככל הנראה המטוס ביצע גישת LDA למסלול 22 (לא נמסר איזו, יש כמה). הגישות הללו נועדו למנוע מעבר מעל העיר והן מבוצעות רק בתנאי ראות טובה (לפחות 6,000 מטר). ה-Offset של קרן ה-LOC הוא 55 מעלות והפניה לפיינל נעשית במרחק של 1.1 מייל מה-LOC/DME, 3.8 מייל מתחילת המסלול. למסלול 23 יש גם כן מספר גישות LDA, עם Offset של 47 מעלות. כלומר, כאשר המטוס מגיע ממזרח, הוא אמור לטוס על ה-Localizer, להנמיך למינימה ללא GS, לגלות קשר עין עם המסלולים, לבחור את הנכון ולפנות אליו. מזכיר קצת את גישות Canarsie בניו יורק, רק ללא התאורות המובילות אל המסלול.
המסלולים נראים אחרת לחלוטין. כפי שתראו בתצלום האויר-המרחק ביניהם גדול, מסלול אחד כולו על היבשה, בצד הצפוני של השדה והשני בתוך הים, בדרום השדה. במבט מכיוון ההגעה 22 הוא הרחוק ביותר ו-23 הקרוב. המרחק בין תחילת מסלול 23 לתחילת מסלול 22 הוא כ-5 קילומטר. אמנם אין אזהרה בדפיות מפני בלבול (כנראה שהיפנים לא חשבו שאפשר להתבלבל), אבל יש הערה על אפשרות של ביצוע גישות, במקביל, לשני המסלולים.
גישות למסלולים שגויים (או לשדה לא נכון) הם אירועים מסוכנים, אבל למרבה הצער קורים לא מעט. יש מערכות המיועדות להתריע מפני בלבול, ביניהן RAAS. לא בכל החברות ולא בכל המטוסים הן מותקנות (אצלנו אין אותן, יש תוכנית להצטייד). אין תחליף להכרת השדה, לתדריך מסודר והגדרת Threats. גישה מסוג זה, צריכה להיות מתודרכת בצורה מפורטת. אופן הביצוע מבחינה טכנית, חלוקת עבודה, אבל לא פחות מזה-מה צריך לחפש בחוץ ומה צפויים לראות ובעיקר, ממה להיזהר. הפעם הפקחים היו ערניים מספיק ושלחו את הצוות סביב. במקרה אחר אפשר לנחות על מסלול לא פנוי, אפילו מסלול סגור לעבודות והיו דברים מעולם. יהיו גם בהמשך הידיעון.