אש במנוע בהמראה, 4.6.2024
מטוס מדגם B772 מטען, של חברת DHL, המריא על מסלול 34L ב-Narita (טוקיו). מיד אחרי ההמראה הופיעה התראת אש במנוע ימין (לא ברור אם הייתה התרעת אש, או נזק חמור). הצוות הכריז חירום, עצר טיפוס בגובה 4,000 וטיפל בתקלה, מה שכלל כמובן כיבוי מנוע. הם פנו מזרחה ונכנסו לסיבוב ריתוק בגובה 4,000 רגל, מזרחית מהשדה, על קו החוף. לאחר מכן פנו מזרחה, לכיוון הים, טיפסו לגובה 6,000 רגל, ביצעו 3 סיבובי ריתוק, במהלכם גם רוקנו דלק וחזרו לנחיתה. המטוס נחת בשלום, 1:07 אחרי שהכריז חירום. אחרי הנחיתה התגלה נזק במעטפת המנוע, בחלקו האחורי.
כך נראה הנתיב שהמטוס עשה:
כמה הערות (שיש ביניהן קשר):
כאשר יש אש במנוע, הפעולות המיידיות מביאות לכיבויו, משיכת ידית אש ופריקת בקבוק. בנזק חמור זה אותו דבר, רק בלי פריקת בקבוק. אחרי כיבוי מנוע, במטוס דו מנועי, ה-NNC מורה לתכנן נחיתה בשדה המתאים הקרוב. ה-FCTM מבהיר כי מדובר במונחי זמן. במילים אחרות Time is a Factor, לא נגמר רק בבחירת השדה, אלא בהתנהלות באופן כללי.
הכרזת חירום May Day משמעותה שלמטוס נשקפת סכנה ממשית ונדרש לו סיוע מידי.
Distress is a condition of being threatened by serious and/or imminent danger and of requiring immediate assistance.
כניסה לריתוק, לזמן ממושך, לא בדיוק מעידה על סכנה מידית, על דחיפות או צורך בסיוע מידי.
ברמה העקרונית, כל מטוס יכול לנחות בשלום, על אותו מסלול ממנו המריא, במשקל ההמראה.